EL TREBALL LLIURE

Com sabeu l'Escola Nabí inspira el seu projecte educatiu en la pedagogia de Célestin Freinet. Una de les tècniques que proposa aquesta pedagogia és la tècnica del Treball Lliure. Freinet fa una distribució del temps en la que distingeix entre estones de treball dirigit i estones de treball lliure. Treball dirigit: Són estones en les que és el docent el que proposa la feina a fer i, en principi, tots els alumnes fan la mateixa feina. Són estones en les que s'aprofita per introduir conceptes o per fer qualsevol feina que interessi que facin tots els alumnes. Treball lliure: Són estones en les que són els infants els que decideixen la feina que volen fer. Cal tenir en compte que Treball lliure no és temps lliure. El treball lliure sempre té una part en la que es planifica què es vol fer, una part en la que es porta a terme i una part en la que es valora el que s'ha fet. Aquesta planificació i valoració en els més petits es fa de manera oral i a partir de 3r de Primària es fa per mitjà del Pla de treball.

EL PLA DE TREBALL

El pla de treball és un full que s'omple quinzenalment, on els infants han de fer la planificació de la feina que es proposen fer en 15 dies. Un cop feta la tria i amb la supervisió de l'adult, l'alumne es pot organitzar com vulgui per anar complint el que s'ha proposat durant les estones de treball lliure. Quan acaba la quinzena, els nens i nenes han de fer una valoració escrita de com han treballat i el tutor o tutora escriu també la seva opinió.

VALORS DEL TREBALL LLIURE

  • Ensenya a gestionar-se el temps i la feina.
  • Possibilita la tria personal.
  • Fomenta la responsabilitat i fa que l'alumne sigui protagonista del propi aprenentatge.
  • Ajuda a que els alumnes es facin conscients de les pròpies possibilitats i dificultats.
  • Fomenta l'autonomia.
  • Possibilita el treball en parella o en grup.
  • Permet el treball de la diversitat ja que cadascú pot treballar segons les seves necessitats.
  • Demana una autovaloració
  • Ajuda als alumnes a que agafin consciència del seu progrés.
  • Permet relacionar diferents àrees d'aprenentatge.
  • Permet regular la diferència de ritmes de treball.